top of page
  • Skribentens bildVärkvardag

Pausa i tid

Uppdaterat: 24 aug. 2023



När det börjar göra mer ont, eller när musklerna känns riktigt trötta, då är det redan lite för sent, då har jag oftast redan gjort för mycket. Om jag istället kan ta en paus innan det blivit jobbigt, vinner jag mycket på det. Då kan det räcka med en liten paus för att kroppen ska få återhämtning och få energi att fortsätta ett tag till. Jag har, genom smärtrehab och min egen erfarenhet genom åren, lärt mig att om jag tar den där pausen innan det gör så ont att jag måste, då kan jag få väldigt mycket mer gjort med mycket mindre värk.


När jag inte vilar i tid och går över min gräns, kommer det behövas mycket längre tid av vila innan jag är i samma form i muskler och leder som jag skulle varit efter en kort vila i tid. Till exempel så här: Jag är igång och känner att nu borde jag verkligen vila. När jag då lägger mig ner är kroppen så slut att jag lätt blir liggande länge, för länge, och när jag sen reser mig kanske jag ändå inte känner mig färdigvilad. Hade jag haft ett alarm och gjort en paus i min aktivitet för en kort vila på kanske en kvart, så hade jag sen kunnat fortsätta utan att ha triggat mer smärta eller övertrötthet. 


Det lite tråkiga i det här är förstås att det krävs disciplin och planering, men det är mycket värt. 


Var och en måste hitta sina tider för paus och för aktivitet. Dessutom behöver olika personer pausa på olika sätt. För någon behövs liggande vila, men för någon kan det räcka att sätta sig och kanske lägga upp benen. Är det händer eller axlar som smärtar, så kan vilan vara att bara lägga händerna i knät en stund. För någon är det att resa sig från stolen och gå en runda. Här kan du läsa mer om mikrovila och mikrorörelse, som avlastning


Så det första jag behöver göra är att ta reda på hur mycket och hur lång tid av ansträngning jag tål utan att smärta och trötthet blir värre och hur mycket smärta jag kan tillåta utan att det blir värre på sikt. Det är svårt att veta var den där gränsen går och det är olika för olika aktiviteter. Jag har tidigare skrivit om att undersöka sina egna gränser. Du kan läsa mer om det i det här avsittet på hemsidan. Du kan också be en fysioterapeut hjälpa dig med detta.


När jag kan mina gränser ska jag alltså se till att, så ofta det är möjligt, ta min paus en stund innan jag når den gränsen.


För att slippa titta på klockan kan det vara smart att sätta alarm, som talar om att det är dags att vila. Sätt gärna också alarm för att återgå till aktivitet. Det är ju som bekant lätt att tiden rinner iväg och att vila mer än nödvändigt är inte bara onödigt utan gör oss också på sikt svagare.


Även om du inte väljer att som jag styra upp din dag och planera in pauserna, försök ändå att ta en paus då och då och gör det innan du känner att du behöver det. Det kommer ge dig mindre värk och mer ork.


Om du är en person som ofta biter ihop och kör på, även när du vet att du behöver pausa. Kanske är det just ett sådant beteende som gör att du nu lever med smärta. Läs gärna om smärtans funktion som varningssignal. Det går att köra över sina gränser under en tid, men sen brukar det komma en krasch, den yttersta gränsen passerades och kroppen samarbetar inte längre. Vi vet att man kan få en utmattning om man lever med stress under lång tid. Det kan vara på ett liknande sätt med smärta. Om man inte lyssnar på sin kropps behov, kommer kroppen till slut inte lyssna på dina order. Dessutom är en ständig värk något som stressar hjärnan, så vi får en dubbel utmattning. Det kan gå att ta sig upp efter en krasch, men det är mycket jobbigare än att se till hålla sig inom kroppens gränser.


Lycka till med att hitta dina gränser och sätta upp en strategi som passar för dig!


Eva Hylander

November 2022


*************


LÄS MER


Läs mer på hemsidan:

I avdelningen Kroppen finns avsnitt om hur man kan avlasta och vila respektive kroppsdel.


Läs blogginlägg med angränsande teman:

Retreat - om att ta en paus på flera dagar

Kroppens tydliga språk - om när man gått över gränsen


**********




Värkvardag är en hemsida med tips om allt möjligt som minskar värken och ökar orken när man lever med långvarig smärta. Den fylls på vartefter och du kan få uppdateringar genom att tex prenumerera på nyhetsbrev till din mejladress

Du kan också följa Värkvardag på

Jag har också gjort några filmer och lagt dem på youtubekanalen Värkvardag


59 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page