top of page
  • Skribentens bildVĂ€rkvardag

Kroppen tar inte semester

Uppdaterat: 24 aug. 2023

Kvinna som hÄller sig om magen och har ont

SEMESTER


Det blir ingen semester

för jobbet slÀpar jag med mig

Det gÄr inte ta ledigt

nÀr arbetet Àr min egen kropp


 

Semester. Tid att fĂ„ ledigt frĂ„n vardagen, hitta pĂ„ en massa kul, vila och ladda batterierna
 Det finns dock ett problem för oss som har vĂ€rkvardag. Man kan inte ta ledigt frĂ„n sin egen kropp. Arbetet med att ta hand om den vĂ€rkande kroppen Ă€r 24/7 oavsett Ă„rstid och oavsett vad som hĂ€nder i samhĂ€llet och för alla omkring oss.


Jag tĂ€nker att just det kanske Ă€r det allra tuffaste med att leva med lĂ„ngvarig smĂ€rta, att man aldrig aldrig fĂ„r nĂ„gon paus. TĂ€nk om det fanns VĂ€rksemester, om man kunde lĂ€mna in vĂ€rken pĂ„ nĂ„got vĂ€rkdagis och inte behöva ta hĂ€nsyn till den pĂ„ nĂ„gra veckor eller sÄ  Men vĂ€rken följer tyvĂ€rr med överallt, pĂ„ varenda arbetsdag och varenda semesterresa, pĂ„ alla slĂ€ktfester och stĂ€ddagar och i filmmyset i soffan. Den kanske varierar lite med Ă„rstiderna, men den finns dĂ€r och pĂ„verkar humöret, energinivĂ„n, möjligheten att planera...

Du som lever i det vet och du som inte lever i det, försök leva dig in i det, att det aldrig aldrig tar slut, kanske inte tar paus mer en korta stunder med hjÀlp av medicin eller behandling.


Detta krÀver nÀrmast oÀndliga mÀngder av acceptans, tÄlamod och envishet. Eftersom vÀrk fullstÀndigt drÀnerar oss pÄ energi, behövs ocksÄ extra mÄnga och riktigt fulladdade batterier.


Elbil som laddar batterierna

Vi behöver alla hitta vÄra sÀtt att ladda vÄra batterier, fylla pÄ med energi, för smÀrtan tar sÄ oerhört mycket av vÄr kraft


SÄ hur kan du fylla pÄ med energi? Hur kan du vara 'ledig'? Var och en tror jag behöver hitta sina sÀtt, men jag kan ge nÄgra av mina VÀrk-semester-tips:


VĂ„rd-semester

Jag avbokar eller skjuter pĂ„ nĂ„gra vĂ„rdbesök sĂ„ att jag fĂ„r nĂ„gra veckor fria. Även om jag sĂ„ klart behöver och mĂ„r bra av vĂ„rden jag kan fĂ„, sĂ„ pĂ„minner de besöken mig ocksĂ„ om hur mycket som inte funkar sĂ„ bra i min kropp. Jag tar alltsĂ„ ledigt frĂ„n dessa pĂ„minnelser för att fokusera pĂ„ det som Ă€r bra. Det ger energi. Att ta en paus i regelbundna besök, som fysioterapi, ger ocksĂ„ omvĂ€xling och en paus kan göra att jag kĂ€nner mig mer motiverad för trĂ€ningen sen.


Mini-semester

Kanske du mÄr bra av vÀrme och att vara pÄ stranden, eller att ta en tur med husvagn eller lÄnga promenader pÄ nya platser. DÄ ska du göra det. För mig gör vÀrken det tufft att resa lÄngt, men Àven en liten utflykt ger nya utsikter. Jag har gjort mÄnga minisemestrar med min man eller nÄgot av barnen inom en timmes restid, för att sova pÄ hotell, njuta hotellfrukost och se nÄgot annat Àn vÀggarna hemma utan att fÄ sÄ mycket mer ont. Det bÀsta Àr om det Àr fin utsikt direkt frÄn stugan eller hotellrummet, sÄ att man inte mÄste ge sig ut pÄ utflykter hela tiden. Har du familj, tillÄt dig att framföra dina behov nÀr semestern planeras, sÄ att det blir semester för dig ocksÄ. BÄt med hytt och nattÄg gör att jag kommer lÀngre, eftersom man kan ligga en del av resan. PÄ kryssning har man hela tiden ett rum med en sÀng att dra sig undan till nÀr det behövs vila och avstÄnden Àr korta till utsikt och mat.


Ansvars-semester

Jag har en familj och jag lÄter dem Äka ivÀg utan mig. DÄ kan de vandra i fjÀllen, paddla i skÀrgÄrden eller Äka lÄngt. Jag slipper pÄfrestningen och de slipper anpassa sig till och ta hand om mig hela tiden. DÄ fÄr de en sorts vÀrksemester, för min vÀrk pÄverkar ju deras liv ocksÄ. NÀr de andra Àr borta fÄr jag ledigt frÄn ansvaret för familjen och passar pÄ att njuta av att rÄ om mig sjÀlv. Jag Àter det jag vill och nÀr jag vill och gör bara det jag har lust med. Jag tillÄter mig ocksÄ att ibland dra mig undan nÄgra dagar till en stuga i skogen. DÀr Àr jag för mig sjÀlv, fri frÄn ansvar och förvÀntningar. Det Àr sÄ skönt.

Vilket ansvar behöver du ta semester ifrÄn?


Solljus mellan trÀd

KvÀllsljus genom trÀden pÄ min sÀrskilda plats i skogen, dÀr jag laddar mina batterier.


Sociala-medier-semester

I semestertider svÀmmar sociala medier över med semesterbilder frÄn andra lÀnder, hÀftig natur, skidbackar och leende ansikten. Det Àr naturligt. Vi vill dela vÄra hÀrliga upplevelser. Jag kÀnner mig glad för mina vÀnners skull, men ibland orkar jag inte se de dÀr bilderna. Det blir för jobbigt med jÀmförelsen mellan mitt liv och deras. Jag blir sÄ starkt pÄmind om förmÄgor jag förlorat, om allt jag inte kan göra lÀngre och det vÀcker mycket sorg. Jag tyckte sÀrskilt mycket om att Äka slalom. Det Àr evigheter sen jag kunde Äka, men den sorgen sitter hÄrt. Numera tÀnker jag pÄ att undvika Instagram och Facebook under sportlovsperioden för att slippa se floden av bilder pÄ gnistrande snö och varm choklad i snövallar.

Vilka veckor behöver du slippa jÀmföra ditt liv med andras?

SjÀlvklart kan det ocksÄ tvÀrtom vara ett tillfÀlle att slÀppa fram sorgen för att jobba med den om man orkar just dÄ.


Semester-förvÀntningar

Det Àr lÀtt att dras med i förvÀntningar pÄ hur semestern ska vara och vad som Àr semester. Som mamma och sjukpensionÀr med vÀrk har jag insett att nÀr familjen har ledigt betyder det mindre ledigt för mig. Det Àr jÀtteroligt att ha mycket tid med hela familjen, men sÄdana dagar tar snarare mer energi Àn mina vardags-dagar. Plötsligt Àr vi mÄnga hemma och alla har olika behov och vill ta det lite som det kommer nÀr man Àr ledig. För min vÀrk-kropp fungerar rutiner, regelbunden mat och vila bÀst, sÄ semestertiden Àr en utmaning. Jag tÀnker dÄ att detta inte Àr min semester, det Àr snarare en av Ärets mest intensiva arbetsperioder (en annan Àr jullovet och en tredje Àr terminsstarten). Min semester kommer sen, efterÄt. NÀr alla Àr tillbaka pÄ skolor och arbete och vi har landat i rutinerna igen, nÀr lugnet lagt sig. DÄ har jag min semester.



Kanske kan du ha anvÀndning för nÄgot av mina semestertips, eller kanske har de gett dig tankar och idéer om vad som ger dig vila och energipÄfyllning och hur du kan undvika att jÀmföra dig sÄ mycket med andra nÀr det gÀller semester. Jag hoppas det och jag hoppas att du ska hitta dina egna sÀtt att ha semester.


VĂ€rkvardags slogan Ă€r "Tips för mindre vĂ€rk och mer ork", sĂ„ hur vi fyller pĂ„ med energi Ă€r verkligen en av de saker VĂ€rkvardag handlar om. Eftersom vĂ€rken följer med oss hela tiden Ă€r det sĂ„ viktigt att hitta sĂ€tt att fĂ„ energi och vila nĂ„gra gĂ„nger per Ă„r i nĂ„gon form av semester, men kanske Ă€nnu viktigare i vardagen, varje vecka, varje dag, ja kanske varje timme för att orka med. Jag har tidigare skrivit en del om sĂ„dan vardagsvila. SĂ„ om du vill lĂ€sa mer om Ă„terhĂ€mtning och vila, sĂ„ finns ett avsnitt om balans mellan aktivitet och vila, sĂ„ kallad pacing, pĂ„ hemsidan. DĂ€r skriver jag ocksĂ„ bland annat om mikrovila. PĂ„ bloggen finns ett inlĂ€gg om retreat, att dra sig undan, och ett om vikten av att pausa i tid. Aktivitet kan ocksĂ„ ge energi. Att göra nĂ„got roligt, som man tycker om att göra, Ă€r ett annat sĂ€tt all fylla pĂ„ med energi i sitt liv. OcksĂ„ sĂ„dant skriver jag om. Hittills har jag skrivit en hel del om hur man kan hĂ„lla pĂ„ med trĂ€dgĂ„rdsarbete trots vĂ€rk, eftersom det Ă€r nĂ„got som jag tycker mycket om. Jag har ocksĂ„ skrivit om hur fester blir roligare och mindre pĂ„frestade och att det ofta finns andra sĂ€tt att göra saker pĂ„ (facebookinlĂ€gg). pĂ„ hemsidan hittar du en massa tips pĂ„ smarta saker och sĂ€tt, som avlastar onda kroppsdelar sĂ„ att du kan göra mer utan att förvĂ€rra smĂ€rtan Fundera pĂ„ vad du blir glad av och gör mer av det. Är det svĂ„rt att göra det med vĂ€rken? Fundera pĂ„ om du kan göra det kortare stunder, eller pĂ„ ett annat sĂ€tt.


Augusti 2023 Eva Hylander


*************


Du Àr varmt vÀlkommen att skriva till mig pÄ varkvardag@gmail.com om mina inlÀgg och om du har frÄgor. Du fÄr gÀrna ocksÄ tipsa mig om vad du vill att jag skriver om.



LÄS MER


BlogginlÀgg:


Om att se till att pausa i tid


Om retreat, att vara för sig sjÀlv


Om fest och firande


Om trÀdgÄrdsarbete


om att det finns andra sÀtt (bara pÄ Facebook)



I Tipsbiblioteket pÄ hemsidan:


Om balansen mellan aktivitet och vila i vardagen


Om tips för avlastning av olika kroppsdelar



**********



VĂ€rkvardags logga

VÀrkvardag Àr en hemsida med tips om allt möjligt som minskar vÀrken och ökar orken nÀr man lever med lÄngvarig smÀrta. Den fylls pÄ vartefter och du kan fÄ uppdateringar genom att tex prenumerera pÄ nyhetsbrev till din mejladress

Du kan ocksÄ följa VÀrkvardag pÄ

Jag har ocksÄ gjort nÄgra filmer som ligger pÄ youtubekanalen VÀrkvardag


Senaste inlÀgg

Visa alla

Retreat

bottom of page