top of page
  • Skribentens bildVärkvardag

Trädgård med mindre värk

Uppdaterat: 23 aug. 2023



Nu är en tid full av blad och blommor. Jag vill helst vara i trädgården hela tiden för att titta, sitta, pyssla och plantera. Det blir lätt för mycket så att jag får mer ont eller blir övertrött i musklerna. Det är inte alls omöjligt att kombinera värk och odling, men det gäller att ha en bra plan och följa den.


Det här är några av punkterna i min strategi:


- Håll på i trädgården i korta pass (kanske 10-15 min) och byt ofta aktivitet. Obs sätt alarm!


- Ha stolar, pallar, vedkubbar mm, som man kan sitta på, strategiskt utplacerade i trädgården så att det är lätt att när som helst sätta sig.


- Gör en lista över allt jag vill och bör göra i trädgården och sortera efter hur viktigt det är att det görs och när det behöver göras.


- Låt inte stressen bli större än glädjen! Titta på listan i förra punkten och tänk efter. Är det här realistiskt? En del kanske måste strykas och annat skjutas på. Justera listan nu och då under trädgårdssäsongen, eftersom jag kan ha tänkt fel eller att nya skador eller försämringar inträffar.


- Anpassa trädgården efter förmågan att sköta den eller ta hjälp. Är värken här för att stanna så måste jag ordna mitt hem och min trädgård efter mina förutsättningar.



Jag skriver på en fortsättning på detta kapitel, del 2, om smarta trädgårdssaker som minskar värken eller gör att det inte krävs lika mycket kraft. Så jag återkommer med tips om det. Prenumerera på Värkvardag-bloggen eller följ via sociala medier så får du veta när det är publicerat


Eva Hylander

Juni 2022


*************


LÄS MER


Läs mer på hemsidan:


Samma som jag länkade till längre upp i texten.


Aktivitet och vila Särskilt biten om mikrovila i aktivitet


Ett avsnitt om hur man hittar sina gränser och håller sig inom dem så att det inte blir krasch på krasch


Om du har ont i händer, rygg, bäcken eller axlar finns särskilda avdelningar för respektive kroppsdel under rubriken 'Kroppen'. Välj det som gäller dig och få tips som fokuserar på just de problem som uppstår när man har ont just där.


Läs mer på andra ställen:

Vad skriver andra om trädgård och värk?




**********




Värkvardag är en hemsida med tips om allt möjligt som minskar värken och ökar orken när man lever med långvarig smärta. Den fylls på vartefter och du kan få uppdateringar genom att tex prenumerera på nyhetsbrev till din mejladress

Du kan också följa Värkvardag på Facebook

Jag har också gjort några filmer och lagt dem på youtubekanalen Värkvardag


Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page