top of page
  • Skribentens bildVärkvardag

Smarta saker i Trädgården

Uppdaterat: 28 nov. 2023


Jag har flera gånger skrivit om trädgård, vilan i att vara omgiven av växter och ha händerna i jord. Jag har också skrivit om hur man kan ränka och planera för att trädgårdsarbetet inte ska ta mer energi än det finns och inte orsaka mer smärta i onödan. Nu kommer nästa del i avsnittet om trädgård i min 'bok/hemsida' Värkvardag - "Minska belastningen med smarta saker"



Det finns många ergonomiska och praktiska redskap att köpa i trädgårdsbutiker. I avsnittet länkar jag till produkter i olika internetbutiker och tipsar om olika varianter. Tipsa gärna mig om du har något praktiskt redskap, som fler kan ha glädje av att ha. Skriv då till varkvardag@gmail.com



Det finns saken man kan få genom arbetsterapeut, som tänger i olika typ och längd. En arbetsstol brukar man få för arbete i köket, men den fungerar lika bra vid kompostkvarnen. I hjälpmedelsbutikerna finns särskilt ergonomiskt utformade redskap. Sådana får man köpa själv.




Det finns också många gör-det-själv-lösningar som gör trädgårdsarbetet mindre belastande. Här en jordskopa av liten plastflaska, självbevattning med upp-ner-vänd glasflaska och täckodling





Smarta verktyg som har motor eller fiffig utväxling sparar mycket kraft och det tycker jag är värt väldigt mycket. Med dessa verktyg kan jag kantklippa gräset utan att böja mig till marken och klippa av riktigt tjocka grenar trots att jag är svag och har ont i både fingrar och handleder.


Läs hela avsnittet på hemsidan. Där finns också ännu fler bilder och länkar till allt man kan köpa


Eva Hylander

Juli 2022


*************


LÄS MER


Läs mer på hemsidan:


Här hittar du avsnitt med tips om avlastning, smarta saker och stöd för olika värkande kroppsdelar:

Knän och höfter är näst på tur, men det finns inte så mycket text där ännu


**********




Värkvardag är en hemsida med tips om allt möjligt som minskar värken och ökar orken när man lever med långvarig smärta. Den fylls på vartefter och du kan få uppdateringar genom att tex prenumerera på nyhetsbrev till din mejladress

Du kan också följa Värkvardag på

Jag har också gjort några filmer och lagt dem på youtubekanalen Värkvardag


Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page