top of page
  • Skribentens bildVärkvardag

Äta med värkande händer

Uppdaterat: 23 aug. 2023



Ont i händer. Fingrar, tumbas och handled är inblandade i så mycket av det vi gör. Med värk på de ställena blir därför vardagen väldigt påverkad. Som att äta tex.


En mycket bra hjälp vid ätandet är bestick som har riktigt breda skaft, så att man kan få ett bra grepp även om man inte kan knipa åt med fingrarna. Det finns också 'förtjockare' att köpa, som man trycker på vanliga beskick (eller på andra saker med tunna/smala handtag).


Tjock-skaftade bestick finns i två typer, extra tunga och extra lätta. De tunga ligger stadigt i handen, men kan ge mer värk pga att vikten ger högre belastning på lederna. De lätta är lite lättare att tappa, eftersom de inte känns lika mycket i handen, men för mig är de fantastiska när mina fingrar är svullna och gör extra ont.


Vriden sked med lätt tjockt skaft

Ytterligare en detalj, som jag tycker är praktisk, är att ha en svängd sked. Då behöver man inte hela tiden vinkla i handleden. Jag använder ofta handledsstöd och då hindras dessutom den rörelsen och det är svårt att nå munnen. Jag är högerhänt och då ska skeden vara vriden åt vänster. Skeden på bilden är dock vriden åt höger. Jag kom nämligen på att jag ibland, om högerhanden gör alldeles för ont, äter med vänster hand. Jag är inte bra på att göra saker med 'fel' hand, så det blir ganska fumligt. Så det är fiffigt att ha en vinklad sked till fel hand för de dagar det inte går att äta med rätt hand.


Eva Hylander

Juli 2022


*************


LÄS MER


Läs mer på hemsidan:


Länkar till affärer som säljer sådana bestick som jag skriver om och andra smarta saker som underlättar för värkande händerna


Tips på hur man kan göra för att minska belastningen på händerna när man gör olika saker


Om du har ont på andra ställen, som rygg, bäcken eller axlar finns särskilda avdelningar för respektive kroppsdel under rubriken 'Kroppen'. Välj det som gäller dig och få tips som fokuserar på just de problem som uppstår när man har ont just där.


**********




Värkvardag är en hemsida med tips om allt möjligt som minskar värken och ökar orken när man lever med långvarig smärta. Den fylls på vartefter och du kan få uppdateringar genom att tex prenumerera på nyhetsbrev till din mejladress

Du kan också följa Värkvardag på Facebook

Jag har också gjort några filmer och lagt dem på youtubekanalen Värkvardag


Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page