top of page
  • Skribentens bildVärkvardag

Ställa om

Uppdaterat: 28 nov. 2023


Smärta begränsar och förändrar spelplanen. En del av det som brukade ingå i mitt liv, kan jag inte längre göra. Jag måste byta spår, ta en ny väg. Ser du vägen som svänger av till höger i första bilden?


Det kan handla om stora förändringar. Kanske kan jag inte jobba, inte fortsätta med min stora hobby eller ta hand om mina barn. För oss alla med smärta är det miljoner små vardagliga saker som vi måste avstå eller göra på andra sätt. Det handlar om att få på sig skor och kläder, lyfta, bära, nå uppåt och nedåt, öppna burkar och laga mat, städa, tvätta, köra bil, gå, träna, rensa ogräs… Smärtan hindrar även i relation till andra.  Hur ska jag kunna hälsa på hos min vän som har trappa? Hur ska jag kunna sitta på en hel middag/, konsert? och inte minst, hur ska jag orka vara social?



Att hantera smärta handlar om mycket mer än att få ner smärtnivån med avslappning, avlastning och medicin och lära sig stå ut med själva smärtupplevelsen. Det handlar lika mycket om att tanken och själen ska följa med i kroppens förändring, så att mina förväntningar och ambitioner blir rimliga i förhållande till den situation jag har just nu. Jag behöver också hantera denna nya situation och hur den påverkar mig som person. Om jag inte längre kan göra det som betyder mest för mig, kan jag behöva hitta eller skapa ny mening.


 

TANKEN DROG VIDARE


Kroppen svängde av

tog in på en annan väg

men tanken drog vidare

på den planerade rutten


Kroppen är

i den nya verkligheten

Tanken är

där det var tänkt

att jag nu skulle vara


och själen dras ut

som ett gummiband

mellan dem


 

Att ställa om till det nya normala är en process som har flera steg. 



Först den akuta fasen

Om smärtan kommer plötsligt, av en skada, så blir det en akut fas då allt sätts på paus. Fokuset hamnar helt på skadan och smärtan. Livet runt om får vänta. Finns det energi över till att tänka och känna något så kommer ofta rädslan. Vad är det som hänt? Hur allvarligt är det? Kanske irritation. Oh nej, inte nu. Jag ska ju göra det och det…  Man kan känna sig liten och otrygg eller arg. Hur man tänker och känner beror naturligtvis mycket på vilka erfarenheter man har av skador sedan tidigare. Brukar det bli bra, eller är det här till och med en gammal skada som försämrats?


Vi vill alla att det onda ska gå över, både den som har smärtan och alla runt omkring. Det hör till. Det är jobbigt med smärta och det är meningen. Den ska vara en varningssignal och när man åtgärdat felet ska det förhoppningsvis vara bra sen. Tyvärr är det inte alltid så enkelt.



Här kommer nästa steg. När det blivit tydligt att smärtan inte kommer gå över, åtminstone inte snabbt och av sig själv, behöver jag ta in situationen och acceptera att det som hänt har hänt. Jag behöver inte "gilla läget" eller tänka positivt, bara ta in det hela som det faktiskt är. Det är lättare sagt än gjort, men så länge jag bara väntar på att läka och "bli bra" kommer livet stå på paus och jag kommer inte hjälpa mig själv att ha det så bra jag kan nu. Ta gärna hjälpa att acceptera och hantera situationen genom att samtala med ett proffs. Du kan be din läkare om samtal med en kurator. Det kan finnas på din vårdcentral. Du kan också kontakta kyrka, en präst, pastor eller diakon är vana och utbildning i att samtala med människor som drabbats av tuffa förändringar. Det är också viktigt att prata med familj och vänner, så att de inte förväntar sig för mycket av dig, eller att de går och väntar på att du ska bli frisk.



3:e stegen är att lära sig mer. Om du kan få gå på smärtrehabilitering, rekommenderar jag verkligen det. Det är en kombination av vård och kurs där man får lära sig mer om sitt tillstånd och hur man kan må så bra som möjligt. Man får också pröva olika sorters träning, hjälpmedel och sätt att göra vanliga saker utan att smärtan blir värre. På smärtrehab finns förhoppningsvis även kurator och psykolog som kan hjälpa dig att hantera tankarna och känslorna, all oro, frustration, förnekelse, skam osv som situationen framkallar i dig. 

Det finns texter om de flesta smärttillstånd på nätet och om en del i böcker. Ju mer du vet om varför det gör ont, ju bättre kan du ta hand om dig på bästa sätt. 



Steg 4 är att göra praktiska förändringar. Gå till en arbetsterapeut, eller be om hembesök och prata igenom vad som är svårt för dig i din vardag. Sök efter Arbetsterapeut på 1177.se för att hitta någon nära dig. De ingår i vanliga vården och därmed i högkostnadsskyddet. Arbetsterapeuter vet mycket om hur du kan göra saker på andra sätt och vilka hjälpmedel som kan avlasta. De kan förskriva hjälpmedel som du får låna eller hyra av regionen och tipsa om bra saker som du får köpa själv. 

Arbetsterapeuten kan också komma till din arbetsplats för att hjälpa till med förbättringar i lokaler, ställningar och utrustning. Om du är sjukskriven kan hen se över vad som behövs för att du ska kunna jobba igen.

Värkvardags hemsida finns också många praktiska tips. 

Om man får stora merkostnader, kan man ansöka om Merkostnadsersättning från Försäkringskassan. 



När man successivt tagit sig igenom de här stegen har man ställt om sitt liv så att det är mer anpassat efter hur livet just nu ser ut. Då är man redo att leva igen, inte bara vänta. 


 

Jag skadar mig lätt, pga överrörlighet och muskelsvaghet som orsakas av mitt syndrom EDS, och därför hamnar jag ofta i situationen att jag behöver ställa om. Jag har vant mig vid att om och om igen ta reda på mina nya gränser och vad som är det nya normala då jag får en ny skada eller får en försämring i en gammal skada. Det är tufft varje gång, eftersom det alltid är en sorg och besvikelse att bli sämre, men jag vet vad jag ska göra och jag vet att livet kan vara ett bra liv även när det är mycket jag inte kan göra. Där är erfarenheten en stor hjälp och genom Värkvardag kan jag dela med mig så att det blir lite lättare för dig att ställa om.


Så hur ser det ut för dig? Var befinner du dig i stegen?


Har du kunnat acceptera din situation och livet som det blev?


Har du den hjälp du behöver för att leva ett så bra liv som möjligt trots smärtan?


Har du förstående vänner och familj, som stöttar och avlastar dig?


Jag önskar dig all lycka till med att ställa om och göra förändringar och förbättringar i din bostad, din utrustning, på din arbetsplats och i dina aktiviteter. Du är varmt välkommen att skriva till mig på varkvardag@gmail.com om mina inlägg och om du har frågor. 


Januari 2023 Eva Hylander


*************


LÄS MER


Om arbetsterapeuter:

Ett inlägg på Värkvardags Facebooksida


Om vinter:

Blogginlägg om hur man klarar kyla, halka och mörker: Nej se det snöar


Blogginlägg Vinterdikt


Läs mer på hemsidan:


Här hittar du avsnitt med tips om avlastning, smarta saker och stöd för olika värkande kroppsdelar:

Knän och höfter är näst på tur, men det finns inte så mycket text där ännu


**********




Värkvardag är en hemsida med tips om allt möjligt som minskar värken och ökar orken när man lever med långvarig smärta. Den fylls på vartefter och du kan få uppdateringar genom att tex prenumerera på nyhetsbrev till din mejladress

Du kan också följa Värkvardag på

Jag har också gjort några filmer och lagt dem på youtubekanalen Värkvardag


Senaste inlägg

Visa alla

Vinterdikt

bottom of page